گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با تأکید بر اینکه نظر شورای نگهبان در مورد تفسیر از اصل 113قانون اساسی همان بود که اعلام شد، گفت که شورای نگهبان درصدد سلب اختیار از هیچ مرجع و نهادی نیست اما باید بدانیم اگر مدعی عدالت هستیم، تحقق عدالت از مسیر اجرای قانون می‌گذرد.

روی این سخنان عباسعلی کدخدایی ابتدا با فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی بود و سپس روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت که بعد از انتشار تفسیر شورای نگهبان از میزان اختیارات رئیس‌جمهور و غیرقانونی بودن فعالیت هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی با تیتر «کدام تفسیر، دیروز یا امروز» در به چالش کشیدن تفسیر شورای نگهبان سعی کردند.

در آن گزارش روزنامه ایران ادعا کرده بود که بررسی نحوه برخورد شورای نگهبان با این اصل قانون اساسی (اصل 113) در ادوار مختلف، ‌نشان می‌دهد همین نهاد در مقاطع قبلی و زمانی که قانون اساسی توسط سایر قوا نقض می‌شده، از رؤسای جمهور وقت می‌خواسته با توجه به اصل 113نسبت به این موارد واکنش نشان دهند.

سابقه بحث

یک هفته قبل از این نشست، متن سؤال عباسعلی کدخدایی از آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان درباره احیای هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی منتشر شد که پرسیده بود آیا در مسئولیت اجرای قانون اساسی، رئیس‌جمهور می‌تواند از ابزارهایی مانند تشکیل نهاد و سازمان خاص برای نظارت و پیگیری اجرانشدن اصول قانون اساسی استفاده کند؟ که آیت‌الله جنتی در پاسخ نوشت: مقصود از مسئولیت اجرا در اصل 113قانون اساسی امری غیر از نظارت بر اجرای قانون اساسی است و در مواردی که به موجب قانون اساسی، رئیس‌جمهور حق نظارت و مسئولیت اجرا ندارد، حق ایجاد هیچ‌گونه تشکیلاتی را هم ندارد.

این پرسش و پاسخ باعث شد تا تحلیل‌ها به این سمت برود که احیا و تشکیل هیأتی با نام نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط رئیس‌جمهور پس از هفت سال از انحلالش، غیرقانونی است، همچنان‌که سخنگوی شورای نگهبان در نشست‌های خبری‌اش بر این امر صحه گذاشته بود.

در واکنش به این موضوع فاطمه بداغی در جوابیه‌ای مشروح برای به رخ کشیدن اختیارات رئیس‌جمهور یادآوری کرد که در قانون اساسی 37بار به قوه مجریه و مجموعا حدود 40بار به رئیس‌جمهور و اختیارات و وظایف او اشاره شده است.

معاونان توجیه شدند

دیروز اما کدخدایی اشاره کرد که آقای میرتاج‌‌الدینی به همراه یکی از معاونان رئیس‌جمهور تشریف آوردند و ما موضوع را توضیح دادیم. دوستان معتقد بودند که هیأت نظارت، هیأتی مشورتی است و ما گفتیم که اگر مشورتی باشد اشکالی ندارد اما باید در احکام صادره ذکر شود. به هر حال تفسیر شورای نگهبان از اصل 113آن چیزی است که منتشر شده است. چنانچه این هیأت وظایف اجرایی برعهده‌اش باشد قطعا خلاف قانون است و اگر مشورتی است منعی ندارد.

ادامه این نشست اما بنا به گزارشی که روزنامه ایران به ادعای خودش از تفسیر متناقض شورا از اصل 113منتشر کرده بود به انتقادهای تند کدخدایی گره خورد. آنجا که خبرنگار این روزنامه بار دیگر از برخورد متناقض صحبت کرد و سخنگوی شورای نگهبان به پاسخ برآمد که اینطور نیست که شما می‌گویید و در گزارش تجاری ـ سفارشی به‌صورت غوغاسالاری به آن پرداختید. معاونین رئیس‌جمهور که آمدند همه سوابق و نظرات را مطرح کردیم، از همان ابتدا شورای نگهبان با تشکیل هیأت نظارت بر قانون اساسی مخالف بوده و در این جهت هیچ تردیدی ندارد.

کدخدایی یادآور شد:‌ اعتقاد شورای نگهبان بر این است و همه باید از این امر تمکین کنیم. عدالت این نیست که شما احساسات مردم را در نیمه شعبان تحریک کنید که وضع فلان کارمند خوب نیست.اشاره او از تحریک احساسات مردم در نیمه شعبان شاید به یادداشتی برمی‌گردد که غلامحسین الهام با عنوان «ضعفا فدای قانون» در روزنامه ایران نوشت و با ذکر یک مثال از کارگر دانشکده حقوق دانشگاه تهران مدعی شد با لغو مصوبه دولت درباره اصلاح وضعیت کارکنان شرکتی و لغو قراردادهای شرکتی اضطرابی به دل و جان یک مستضعف انداخته‌ایم. الهام در پایان این یادداشت با به چالش کشیدن اصول 85و 138قانون اساسی نوشته بود که اکنون چگونه به ضعیف‌ترین قشر کارکنان دولتی باید گفت انگیزه و تلاش هفت ساله رئیس‌جمهور در بهبود وضعیت اداری آنان و تبدیل نوع قراردادشان خلاف قانون و باطل است.

انتقاد از تخریب

کدخدایی دیروز در واکنش به این یادداشت اشاره کرد که معاون حقوقی رئیس‌جمهور آمده و قبول کرده که مصوبه خلاف است و رفته تا آن را اصلاح کند، اصلاح نکرده است. شما مصوبه را اصلاح کنید اگر دلتان به حال عدالت و آن کارمند می‌سوزد. این چه وضعیتی است که در کشور ایجاد کردید، به کجا متکی هستید که هر چه دلتان می‌خواهد می‌گویید. به نهادهایی برآمده از نظام، به شخصیت‌های اصیل نظام اینگونه حمله می‌کنید. فکر می‌کنم زمان آن است که به رعایت قانون و نظم برگردید.

او سپس با اعلام عذرخواهی از سایر رسانه‌ها خطاب به روزنامه ایران لب به انتقاد گشود که برخی‌ها با بودجه بیت‌المال شخصیت‌های نظام را به استهزا می‌گیرند. آن شخصیت‌هایی که در روزنامه ایران مورد استهزا قرار گرفتند بیشتر از عمر من به نظام و اسلام خدمت کرده‌اند.

کدخدایی سپس ادامه داد که همکاران و کارکنان آن روزنامه و مؤسسه از قدیم با من ارتباط داشته و دارند. پیش من می‌آیند و از مدیریت جدید گله می‌کنند البته لازم نیست که این مسائل را مطرح کنم.سخنگوی شورای نگهبان سپس خطاب به دولت تأکید کرد: به جای این کار، بودجه ناظرین ما را که بیش از دو‌ماه از انتخابات می‌گذرد و هنوز پرداخت نکرده‌اید، بدهید.در ادامه این جلسه اصرار یکی از خبرنگاران برای حمایت از مدیر رسانه‌ای خود هنگامی که با تذکر سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد، منجر به اخراج این خبرنگار از جلسه مطبوعاتی شد.

کد خبر 177410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز